<< TILBAGE

Tidligere kursus 2012

SWOP SEMINAR: Hvordan oplever børn dans?

Som led i SWOP - den internationale dansefestival for børn og unge - 19. – 27. maj 2012 arrangerer Åben Dans og Statens Teaterskole - Efteruddannelsen et seminar om børns oplevelser af dans.

Om seminaret
To specialister Liesbeth Wildschut, lektor ved Institut for Teater, Film og TV, Utrecht Universitet, Holland, og Charlotte Svendler Nielsen, adjunkt i idrætspædagogik, Institut for Idræt (KU) går til emnet med hver sin konkrete case.

Udover de to specialisters indlæg og efterfølgende diskussion inkluderer seminaret to forestillinger, hollandske Keren Levi & Ugo Dehaes meget roste Couple-Like #2 og et nyt lille værk Chalk About #2 af Christine Devaney (Glasgow) og Leandro Kees (Argentina/Tyskland).

Monna Dithmer, danseanmelder og teaterredaktør på Politiken, er moderator.

På seminaret præsenteres også FTE/ Fresh Tracks Europe, et nyt innovativt netværk for kunstnere og producenter, der arbejder med dans for børn og unge. Udover FTE-medlemmer deltager en række af festivalens koreografer samt dansepædagogen Maria Speth.

Hvordan opfatter børn dans? Hvordan kan vi forberede børn på danseforestillinger? Hvordan oplever børn at være en del af dans som kunstform?
Wildschuts oplæg Look! You see what is not really there – The imagination of children watching a dance performance tager et empirisk udgangspunkt i et forsøg med 70 ti-årige børn, som ser den samme forestilling. Wildschuts spørgsmål er, om der er forskel på de børn, der deltager i en kreativ workshop inden forestillingen, og dem, der ikke gør. Wildschut har også spurgt børnene om de tanker, som forestillingen satte i gang, om de fx så andre ting end dem, der reelt var på scenen? Wildshuts mål er at styrke vores forståelse af, hvordan vi kan forberede børn på en danseforestilling.

Svendler følger med sit kamera en 3. klasse fra Peder Syv Skolen i Roskilde før og under SWOP festivalen, både når klassen selv danser, og når klassen ser på dans. I Unfolding children’s multi-modal experiences of dance as artistic practice tager Svendler et mere fænomenologisk udgangspunkt i sin udforskning af skolebørns kropslige læreprocesser i samarbejdet med professionelle dansere. På seminaret vil Svendler fremlægge sine helt friske observationer med fokus på, hvordan børn oplever at være en del af dans som kunstform.

Diskussion
Ud fra disse to konkrete studier vil de to specialister om eftermiddagen lede en diskussion, der med udgangspunkt i børns oplevelse af dans vil berøre både teoretiske og konkrete emner som fx: Hvordan oplever børn det abstrakte kontra det narrative? Hvordan ændres børns opfattelse af dans, når den optræder i sammenhæng med andre kunstmedier (musik, lys, scenografi etc.)? Hvordan forbereder vi børn til en forestilling?  Danse- og skolelærere er enige om, at dans kan noget særligt i skolesammenhæng, men hvad er det, der er specielt ved dans som kunstnerisk praksis? Hvilke muligheder for læring kan dansen give børn? Hvordan påvirker det børns motorik at se dans?

PROGRAM

Seminaret foregår på engelsk


Læs mere om SWOP festival og bestil billetter til forestillingerne på www.swopfestival.dk

<< TILBAGE

TILMELDING

VI HAR FÅET NY HJEMMESIDE 

se venligst WWW.DDSKS.DK