<< TILBAGE

Tidligere kursus 2010

Komposition og kreativitet

Formålet er at belyse tilgange til komposition i forhold til tid, rum og materiale. Samt at introducere kendte modeller for arbejde med kreative processer.

Vi arbejder med at komponere tidslige og rumlige forløb.
Vi anvender en række parametre; lyd, lys, ord, krop, billede, tid, rytme, rum.

Vi oparbejder et 1:1 storyboard for alle parametre – i en materiale genererings proces. Undersøgelsen drejer sig om hvordan - og hvilken scenisk virkelighed, der opstår ved at udsætte disse parametre for en række kompositions modeller, dels med udgangspunkt i tid ; f. eks parallelle forløb, symmetriske forløb, tilfældige forløb. Interfererende forløb. Tempo, pause – og andre tidslige kvaliteter.

Vi arbejder med begrebet koncept, som belyses gennem en diskussion af begrebet.
I dette arbejde introduceres forskellige kreativitets strategier. Både fra teatrets verden og fra andre områder.
Vi arbejder med regelsætning ud fra såvel formelle, som narrative forløb. Med udgangspunkt i såvel en kendt ”historie”, en lokalitet(observation) og et kompositorisk princip udvikles et forløb i tid og rum. Vi vurderer og oversætter forløbene i forhold til stilmæssige paradigmer så som realisme, formalisme o.s.v.

Derudover vil alle deltagere levere et mini oplæg om ”komposition” - i
kursets forsøg på at skabe vidensdeling.

Der vil blive lagt vægt på dokumentation og refleksion over undersøgelserne.

UNDERVISER: Carsten Burke Kristensen

Master Drama og Teaterpædagogik, DPU.2009 Masters Degree (M.A.) Scenography. Fra Central Saint Martins College of Art and Design, London /England og Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht, Holland. 1995-96 B.A.; Scenograf fra Statens Teaterskole, København 1987-91.

Carsten har lavet omk. 50 scenografier på store og små scener i Danmark og Sverige. Derudover har han undervist på såvel instruktør, scenograf og teknikkerlinierne på STS.Han var leder på scenografuddannelsen på STS fra 2003-07.

Han har haft en stor interesse for at stimulere de scenografi studerende til at udvikle egne projekter, hvor de studerende selv initierede og gennemførte forløbet fra ide til iscenesættelse.Gennem sit masterstudie på DPU har han haft fokus på den pædagogiske side af devising og innovationsprocesser.

<< TILBAGE

TILMELDING

VI HAR FÅET NY HJEMMESIDE 

se venligst WWW.DDSKS.DK